Foto: Gösta Göransson /Havsöringen drabbades hårt av denna allvarliga körskada i Solbergsån.
Trots stora insatser med bland annat utbildning visar Skogsstyrelsens senaste inventering att körskadorna ökar: mer än var tredje transport som korsar ett vattendrag resulterar i körskador.
– Ökningen sker generellt över hela landet men med stora regionala skillnader. De lokala faktorer som ger körskador är exempelvis kuperad mark, stora nederbördsmängder och så kallad finjordsrika marker, berättar Anja Lomander markspecialist på Skogsstyrelsen.
De allvarliga körskadorna ökar även: Vid 24 % av alla avverkningar korsas någon form av vattendrag och på 19 % av dessa har man korsat vattendraget utan att skydda det vilket resulterat i allvarliga skador. Konsekvenserna av detta är svåra för skogens vatten: dels slammar exempelvis många viktiga lekbäckar igen för öring, och även en art som flodpärlmussla drabbas, vidare orsakar körskadorna bildning och läckage av metylkvicksilver som anrikas i fisk, vilket gör fisken mer eller mindre giftig. Riktigt allvarliga körskador kan helt förändra och förstöra mindre vattendrag.
Andra faktorer som kan ha bidragit till att körskadorna nu ökar är att klimatförändringen med varmare väder ger mindre marktjäle och mer episoder med kraftig nederbörd. Avverkning och virkestransport på ofrusna, mjuka och blöta marker resulterar ofta i körskador. Ytterligare orsaker kan vara ett ökat behov av tillförsel av skogsråvara under hela året och ekonomiskt pressade avverkningsprocesser där inte tillräcklig miljöhänsyn tas i varken planering eller utförande. Även dåliga kunskaper hos markägare, entreprenörer och skogsbolag bidrar.
– Det är viktigt är att planera avverkningarna noggrant utifrån det avrinnande vattnet. Man ska alltid sträva efter att undvika att korsa vattendrag, måste man köra över krävs att man tar till tillräckliga åtgärder. Det måste till en attitydförändring inom skogsbruket och vi på Skogsstyrelsen behöver mer resurser för att kunna göra fältbesök, ge råd eller fatta beslut i anslutning till planerade avverkningar, kommenterar Anja Lomander.
Från 1 april i år kan Skogsstyrelsen kräva återställande med vite vid körskador som exempelvis orsakat slamläckage ut i vattendrag. Krav på återställanden har även ökat sedan 2013. Det är markägaren som får föreläggandet om återställning men i regel är det skogsbolagen och entreprenörerna som utför återställningsarbetet. Men när en körskada har uppstått är det ofta försent att åtgärda skadan då återställningsarbetet kan orsaka mer läckage av kvicksilver när man gräver runt i slam och jord. Slam som runnit ut i vattendrag kan även transporteras långt och ge långvariga skador på lekbottnar och bottenfauna.
– De ökande allvarliga körskadorna rimmar illa mot skogsbrukets körskadepolicy och princip att jobba efter ” att inte nudda vatten” och är inte förenligt med EU:s ramdirektiv för vatten. Jag efterfrågar en skarpare lagstiftning om vi inte får se ett trendbrott, säger Anja Lomander.