Ur ett internationellt perspektiv är Sveriges natur och sportfiskemöjligheter unika, något som det svenska turismfiskeprojektet Sweden Fishing marknadsför.
Lanseringen av svenskt sportfiske sker bland annat genom deltagande på mässor. Sweden Fishing deltog exempelvis på en av Europas största sportfiskemässor som hölls i december i Utrecht i Holland. En rad svenska fiskecamper och sportfiskeaktiviteter från olika delar av landet marknadsfördes då via en gemensam monter.
– Det finns en stor potential att utveckla mer svensk sportfisketurism baserad på besökare från kontinenten då vi har unika fiskemöjligheter och naturvärden och då intresset för sportfiske och naturnära upplevelser är mycket stort, exempelvis i ett tätbefolkat och kraftigt exploaterat land som Holland, säger Henrik Thomke projektledare på Sweden Fishing.
Mässan Hengelsport & Visbotenbeurs i Utrecht 30 november-12 december hade cirka 16 000 besökare.
Förutom svenska sportfiskeentreprenörer var svenskt sportfiske även välrepresenterat i många montrar genom svenskdesignade beten som Buster, Svartzonker jerkbaits och Westins jätte.
Läs mer om Sweden Fishing på: www.swedenfishing.com