Deltagare från Erasmus-projektet lär sig om hur de kan använda vattendrag i skolans närmiljö som pedagogiska inslag i skolarbetet. Foto: Hans Lindqwist.
Sportfiskarna tillsammans med Lygnerns vattenråd arrangerade precis en fältdag för Gaddenskolan i Bollebygd med pedagoger från Turkiet, Spanien och Portugal.
Gaddenskolan i Bollebygd deltar i ett Erasmus-projekt där lärare från Turkiet, Spanien och Portugal samarbetar kring temat hållbarhet i skolan. Som en del av projektet arrangerade Sportfiskarna och Lygnerns vattenråd en inspirerande utedag med fokus på vattenvård och hållbarhet. Under dagen fick deltagarna lära sig hur skolor kan undersöka och genomföra naturvårdsåtgärder i sina lokala vattenmiljöer och koppla dessa till skolans ämnen och kunskapsmål. Under aktivitetsdagen fick deltagarna titta närmare på livet i Erikstorpsbäcken och instrueras i de positiva effekter klassisk biotopvård av rinnande vatten medför.
Sportfiskarnas Johannes Johansson instruerar Erasmus-gänget i hur restaurering av vattendrag fungerar. Foto: Hasse Lindqwist.
– Det blev en rolig och lärorik dag med många nya idéer och möjligheter. Jag hoppas att våra utländska deltagare kan införliva några nya pedagogiska redskap i deras hemmiljöer, säger Johannes Johansson, projektledare Sportfiskarna.
Grundtanken med utbildningskonceptet är genom att utforska livet i elevernas lokala vattensystem får de inte bara ny kunskap, utan även en ökad vilja att värna om och bevara ekosystem i närmiljön. Aha-upplevelserna avlöste varandra, och kommentarer som ”Nu ser jag på våra små vattendrag med större respekt – det finns så mycket liv där som jag aldrig tidigare lagt märke till” sammanfattar dagen på bästa vis.
Projektet möjliggjordes genom stöd från Leader Sjuhärad, EU, Svenskt Friluftsliv och Lygnerns vattenråd.